Choose language

Du kan betala ditt ärende med hjälp av det Bankgiro- och OCR-nummer som framgår på ditt brev från oss.

Om du önskar att betala ditt ärende via Swish eller Trustly kan du med BankID logga in på Mitt Amili. I inloggat läge kan du även ta del av mer information om dina ärenden och kontakta oss via chatt.

Som företag kan du logga in med de inloggningsuppgifter som framgår på ert brev. Om ni saknar inloggningsuppgifter kan ni även kontakta oss per telefon.

Du kan ansöka om en avbetalningsplan för att dela upp din betalning. Det gör du enklast genom att logga in på Mitt Amili, men du kan också kontakta vår kundtjänst via telefon för hjälp.

 

Det är viktigt att vara medveten om att en avbetalningsplan innebär ytterligare kostnader för dig. Vid delbetalning tillkommer:

 

Uppläggningskostnad: 170 kr

Avikostnad (vid vardera delbetalning): 60 kr

För att se din totala skuld hos oss kan du enkelt logga in på Mitt Amili med hjälp av BankID. 

Saknar du BankID kan du kontakta oss via telefon, så hjälper vi dig vidare.

Om du inte betalar ditt inkassokrav riskerar du att ärendet går vidare till Kronofogdemyndigheten genom ett betalningsföreläggande. Detta innebär ytterligare kostnader för dig.

 

Om ett utslag utfärdas innebär detta också en betalningsanmärkning.

Som användare av Kivra har du registrerat dig för att få din post digitalt från anslutna avsändare. 

 

Det innebär att du är ansvarig för att läsa och hantera din post i Kivra på samma sätt som du är ansvarig för att läsa och hantera post som skickas till din folkbokföringsadress.

 

Om du har betalt ditt ärende utanför Kivra, tänk på att markera brevet som hanterat i Kivra för att undvika dubbelinbetalning och notiser om att du inte har betalt ditt ärende.

Ett bevakningsbrev skickas till dig då en eller flera av våra uppdragsgivare har bett oss att informera dig om att du har ärenden som ännu inte är fullbetalda. Ditt ärende ligger på bevakning i våra register tills dess att full betalning har registrerats. Det är viktigt att notera att bevakningsbrev innebär att din skuld inte kommer att preskriberas. 

Nej, ett inkassokrav är som en andra påminnelse. När ett inkassokrav skickas tillkommer det en kostnad på 180 kr. Det är först om ärendet går vidare till betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten som man riskerar ett utslag och betalningsanmärkning.  

De vanligaste anledningarna till att du har fått en faktura trots frikort är att:

  • Frikortet inte var giltigt vid vårdtillfället
  • Fakturan avser ett uteblivet besök. En kostnad som frikortet inte täcker. 
  • Fakturan avser vård då du varit inskriven på sjukhus, så kallad inneliggande vård.
  • Fakturan avser påminnelse- och inkassokostnader som inte ingår  i högkostnadsskyddet.

Mer information om frikort för just din region kan du läsa på www.1177.se

 

Om ingen av anledningarna stämmer, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.