Choose language

Har du fått ett brev? Vi förklarar faktura, påminnelse & inkasso

Det kan kännas stressande att få ett oväntat brev som handlar om pengar. Men ta det lugnt, jag är här för att hjälpa dig förstå processen. Låt oss gå igenom vad som händer, steg för steg.

Startpunkten faktura, påminnelse och inkasso

Innehållsförteckning


1. Fakturan – Startpunkten

Allt börjar oftast med en faktura. Det är helt enkelt en räkning för något du har köpt, det kan vara en fysisk vara, en digital produkt eller en tjänst. På fakturan ser du tydligt vilket belopp du ska betala. Här specificeras också när du senast ska betala det angivna beloppet. Det datumet hänvisas ofta till som "sista betalningsdatum" eller "förfallodatum". På fakturan står det också vilket bank- eller plusgiro pengarna ska skickas till. Ibland kommer fakturan direkt från företaget du handlat av, men ibland kommer den från en leverantör av fakturatjänster, som till exempel Amili.

Det är alltid bäst att läsa villkoren innan du köper något på faktura, eftersom det ibland kan tillkomma en administrativ avgift. Det är viktigt att betala fakturan i tid, annars kan onödiga extra kostnader tillkommen, som till exempel en påminnelseavgift.

2. Påminnelsen – En andra chans

Men vad händer om man ändå missar att betala innan förfallodatumet? Då kan du få en påminnelse, vilket är precis vad det låter som – en andra chans att betala. Den skickas ut för att förfallodatumet har passerat och betalningen fortfarande saknas. På betalningspåminnelsen kan en påminnelseavgift tillkomma. Betalar du inte påminnelsen heller riskerar ärendet att gå vidare till inkasso.

Det är bra att veta att företag inte är skyldiga enligt lag att skicka en påminnelse innan de lämnar över ärendet till ett inkassobolag, men många gör det ändå som en extra service.

3. Inkassokravet – Nu blir det allvarligare

Om fakturan och en eventuell påminnelse inte betalas blir det allvarligare. Då är nästa steg ett inkassokrav. Det är ett mer formellt krav på betalning och i det här läget tillkommer en lagstadgad inkassoavgift på 180 kr på din skuld.

När du får ett inkassokrav är det viktigt att du agerar snabbt. Om du varken betalar eller bestrider kravet (alltså protesterar mot det om du anser att det är fel), kan ärendet gå vidare till Kronofogden.

Om du inte har möjlighet att betala hela summan på en gång, är det viktigt att du omedelbart tar kontakt med den som skickat kravet. Inkassobolaget finns där för att hjälpa dig och ofta går det utmärkt att hitta en lösning, till exempel genom en avbetalningsplan.

 4. Kronofogden – Sista steget

Om skulden ändå inte betalas, trots inkassokrav, är sista steget Kronofogden. De skickar då ut sitt krav på den obetalda skulden och lägger även på sina egna avgifter. Det är oftast i det här skedet, om du varken betalar eller invänder, som du riskerar att få en betalningsanmärkning. En sådan anmärkning kan tyvärr göra det mycket svårare för dig att till exempel få lån eller hyra en bostad i framtiden.

5. Ett sista tips!

Det allra bästa rådet jag kan ge dig är att aldrig handla för pengar du inte har. Det är viktigt att du betalar dina fakturor i tid för att undvika att ytterligare kostnader tillkommer som gör tröskeln till fullständig betalning högre. Att förstå hur processen fungerar kan minska oron om du befinner dig i en ekonomiskt utsatt position.

Och du, om du har frågor eller känner dig osäker, tveka inte att höra av dig till oss på Visma Amili.

Mer från Mitt Amili